Na een tijd van ongekende en ogenschijnlijk ongelimiteerde groei van de markt voor elektrische auto’s, besloot de Chinese miljardair en eigenaar van autogigant Geely onlangs in te grijpen. In een poging om fors te optimaliseren en op kosten te besparen, koos Li Shufu ervoor om de merken Lynk & Co en Zeekr zustermerken van elkaar te maken.

Opmerkelijk, want Zeekr begon ooit als afsplitsing van Lynk & Co. De allereerste auto van Zeekr, de 001, begon zijn leven als een conceptmodel van Lynk & Co.

De samenvoeging van beide merken onder de ‘Zeekr Group’, wordt nog interessanter, als je weet dat Zeekr met 51 procent van de aandelen de controle krijgt over beide merken. Deze herstructurering van de merkenportefeuille betekent dat er een aantal veranderingen op stapel staan.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Zeekr en Lynk & Co zullen in de toekomst minder op elkaar gaan lijken, maar onderhuids nog steeds dezelfde onderstellen gebruiken.

De eerste tekenen hiervan zijn al te zien met de komst van de Zeekr 7X, een grote SUV die uiterlijk in geen enkel opzicht meer lijkt op de twee modellen van Lynk & Co die nu op de markt zijn.

Omgekeerd geldt voor Lynk & Co dat het merk juist de eigen look en feel nog meer naar buiten gaat brengen. Dat houdt ook in dat we nog meer aparte elementen zullen gaan zien, die bijvoorbeeld de unieke mogelijkheid tot autodelen en de klantgerichtheid zullen benadrukken.

De vraag is uiteraard wat deze veranderingen voor de Nederlandse markt zullen betekenen. Volgens CEO Nicolas López Appelgren van Lynk & Co houdt het voornamelijk in dat het merk veel zichtbaarder zal worden. "We gaan meer achter de verkoop aan", stelt hij tegenover Business Insider Nederland. "In Europa hebben we het doel om minimaal 30.000 auto's te verkopen. Voor Nederland specifiek zetten we in op 1.850 01's en 1.850 02's."

De Lynk & Co 01
De Lynk & Co 01
Lynk & Co

Lynk & Co zoekt ingang in Nederland via de leasemarkt

Om die verkoop een zetje in de rug te geven is het Chinese merk om tafel gegaan met alle bekende leasebedrijven. Het gevolg hiervan is dat de auto's nu ook via deze partijen aangeboden worden.

Daarnaast breidt het merk uit met de verkoop via een dealernetwerk, waarvoor zustermerk Volvo in de arm is genomen. "Je moet in het blikveld van de mensen komen", lacht López Appelgren. "En dat werkt maar beperkt als je alleen via eigen kanalen een uitrol doet. In veel Europese landen komt het erop neer dat je met leasepartijen moet werken. Het grootste gedeelte van de autoverkoop gaat toch via hen."

De stap naar meer verkoopkanalen is allerminst opmerkelijk te noemen. Het is voor alle nieuwkomers op de Nederlandse en Europese markt eigenlijk de normale gang van zaken. Zonder leasemaatschappijen, ben je immers beperkt tot verkoop via eigen kanalen, waarmee je het grootste gedeelte van de zakelijke markt buiten beschouwing laat.

Een complicatie bij het aanbieden via deze derde partijen kan in sommige gevallen wel zijn dat ze jouw auto's wel willen aanbieden, maar dat de optie voor autodelen door de leaseklant uitgeschakeld moet worden. Dit is namelijk een risico voor een leasemaatschappij waar men mogelijk niet op zit te wachten.

Toch kan López Appelgren bevestigen dat Lynk & Co - ook als de auto via derden wordt afgenomen -niet afstapt wat het merk onderscheidend maakt: het autodelen is en blijft een belangrijk onderdeel van de strategie en mag ook door leaseklanten ingezet worden.

Dat betekent een extra strategisch voordeel voor Lynk & Co. "Je moet het zo zien, hier is juist alles mee begonnen. We bouwden een eerste auto en moesten er mensen in krijgen om hem te kunnen verkopen. Daarom bedachten we het hele carsharing", legt productstrateeg David Green van Lynk & Co. "Het was voor ons een laagdrempelige manier om mensen kennis te laten maken met de auto."

VP Strategy, Products David Green van Lynk & Co
VP Strategy, Products David Green van Lynk & Co
Lynk & Co

Volgens Green werkt het autodelen extreem goed. Hij stelt dat een aanzienlijk deel (hij wil niet zeggen hoeveel precies) van de mensen die een Lynk & Co huurden van een eigenaar, besloten er uiteindelijk ook zelf een te kopen of via een abonnement voor de deur te zetten.

Het is dus begrijpelijk dat Lynk & Co het autodelen, waarbij klanten eigenlijk ambassadeurs voor het merk worden, terwijl ze er zelf als verhuurder aan kunnen verdienen, niet opzij wil zetten. "Het is ook goed om te weten dat we bij geen enkele leasemaatschappij te horen hebben gekregen dat de leaseklanten daar geen gebruik van mogen maken. Het was voor geen van allen een probleem, wat je misschien wel zou verwachten", verklaart López Appelgren.

Hogere verkoop en meer verhuur kan sneeuwbaleffect geven

De combinatie van de inzet op hogere verkopen en het vasthouden aan het laagdrempelig mogelijk maken van autodelen, zou best kunnen leiden tot een sneeuwbaleffect voor Lynk & Co. "Als je naar autodeelpartijen kijkt, dan zie je dat er best een grote markt voor is, maar dat hij wordt tegengehouden door een paar essentiële dingen: er zijn niet genoeg auto's op de plekken waar je ze verwacht en het huren is te lastig", vertelt Green.

"Dat eerste is een beetje een kip-en-ei verhaal, want als je meer auto's moet neerzetten, gaan de kosten voor de aanbieder omhoog, waardoor de huurkosten ook stijgen. Hierdoor kom je in de prijscategorie van taxi's waardoor je jezelf uit de markt prijst. In onze constructie hebben we daar geen last van, aangezien we niet de eigenaar zijn van het wagenpark", aldus Green.

"Over het gemak hebben we ook nagedacht. We zijn de enige partij, voor zover ik weet, die het mogelijk maakt om je eigen auto te verhuren zonder dat er menselijk contact bij komt kijken", stelt de productstrateeg. "Dat maakt echt een groot verschil, want je wilt en kunt niet altijd maar persoonlijk de sleutel overhandigen."

Maar niet alles lijkt vlekkeloos te verlopen. Lynk & Co heeft namelijk eind vorig jaar de eerste volledig elektrische auto, de 02, in de markt gezet. Het merk werkte tot dusver met een plug-in hybride, die juist nu aan populariteit wint, terwijl volledig elektrische auto's juist marktaandeel moeten inleveren.

Het aan de man brengen van een fonkelnieuwe elektrisch model lijkt dus op z'n minst een uitdaging te worden. Ook gaat het tegen de strategie van het moederbedrijf en zustermerk Zeekr in. Die heeft eerst drie elektrische auto's in de Europese markt gezet en komt binnenkort pas met een plug-in hybride.

De Lynk & Co 02
De Lynk & Co 02
Lynk & Co

"We hadden toch het gevoel dat we minimaal één elektrische auto in het aanbod moesten hebben. Vooral om te begrijpen hoe de markt werkt, maar ook om een elektrische auto te kunnen aanbieden in Europese landen waar de batterij-auto's erg belangrijk worden", zegt López Appelgren.

"We weten dat het erg lastig is op dit moment, want er verandert veel en het gaat snel. Dat betekent ook dat de 02 misschien op een wat ongelukkig moment is gekomen, gelet op de komst van Europese importheffingen en het feit dat de hele elektrische wereld op de rem trapt", aldus de topman.

Elektrisch rijden werkt alleen als er echte vraag is

De CEO van Lynk & Co voor Europa denkt niettemin dat de introductie van de 02 op de lange termijn gezien zal worden als de juiste zet. "Je moet simpelweg in sommige Europese markten een elektrische auto kunnen aanbieden. Ik zou me niet goed voelen als we alleen EV's in het aanbod hadden, maar ik denk dat we nu met onze mix wel goed zitten."

Toch heeft López Appelgren een vrij neutrale kijk op de huidige markt voor elektrisch rijden. Hij stelt dat de mensen op dit moment vooral willen weten wat de toekomst van elektrische auto wordt. De onduidelijkheid op dit gebied wordt volgens hem versterkt door de steeds veranderende wetgeving en aanpassingen van subsidieregelingen.

"Ik geloof niet in subsidies en wetgeving die de consument in een bepaalde richting duwen. Ik denk dat je elektrische auto's pas goed kunt verkopen als de prijs aantrekkelijk genoeg is. Ik bedoel, de auto's zijn nog steeds te duur en je moet een erg robuuste laadinfrastructuur hebben", legt hij uit. "Tot die tijd zul je altijd zien dat de verkoop inzakt als er subsidies wegvallen. Dat zie je nu al. Het enige wat dit aantoont is dat er geen echte vraag naar elektrische auto's is van consumenten."

"Toch weet ik zeker dat we uiteindelijk overstappen op de elektrische auto. Het is een kwestie van timing. Het is de vraag wanneer de markt volwassen genoeg is om het te laten gebeuren", stelt de CEO. "Tot die tijd geloven we dat een mix met plug-in hybrides erg aantrekkelijk zal zijn." Laat dat nu toevallig de richting zijn waar Lynk & Co naartoe beweegt. De eerst volgende Lynk & Co zal namelijk weer een plug-in hybride zijn.

LEES OOK: Een tweedehands elektrische auto kopen in 2025? Geen subsidie meer, mogelijk wel interessante koopjes door prijsdruk